tisdag 29 november 2011

I bakartagen...

Bakade kladdkakemuffins i söndags. Blev riktigt goda och naturligtvis utan socker och mjöl! Det är så härligt att man kan göra någonting gott utan alltför dåligt samvete. Och så är det bra att ha när kollegorna bestämmer sig för att bjuda på fika eller när övriga familjen mumsar på någonting gott då känner man sig inte lika utanför. Det känns inte som att man försakar särskilt mycket om alls någonting när man har en kladdkakemuffins att ta till. Fast om sanningen ska fram så är jag sällan så där våldsamt godissugen med den här dieten så det blir inte särskilt ofta i alla fall. Här kommer i alla fall receptet om det är någon som känner för att pröva, jag har hittat det hos Åse. Är ni intresserade av LCHF så kika in där och läs, hon skriver mycket klokt och har många bra recept!

Kladdkakemuffins

4 ägg
1,5 dl vispgrädde
2 vaniljstänger
200 g 70% choklad
200 g smör
Mandelspån

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret på svag värme, smält chokladen i smöret. Vispa äggen fluffiga och häll i grädden + skrapet från vaniljstängerna (har du inte vaniljstång så går det bra med riktigt vaniljpulver, alltså inte vanliljsocker), vispa smeten fluffig. Häll i chokladen och häll i formar och häll lite mandelspån över. Grädda i ca 8-10 minuter.
I receptet står det att det blir 8-9 muffins men jag får 18 stycken som jag tycker är lagom stora. Jag tar vanliga bullformar och ställer i muffinsform och fyller nästan ända upp. Gör man dom större så måste man nog ha inne dom i 10 minuter. Annars räcker det med 7-8 minuter. Servera gärna med hallon och vispad grädde!

1 kommentar:

  1. ÅH VAD GOTT DET SER UT!
    Ska nog bestämt skriva upp receptet!

    Julkram från mig!

    SvaraRadera